در طراحی اتاق خلبان یا cockpit مسایل خیلی خیلی مهمتر از رنگ مطرح هستند که باید آنها را در نظر داشت.
از جمله:
1- تعداد خلبان(خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز)
2 - ابعاد بدن خلبان
3 - ماموریت خلبان
4 - حد راحتی خلبان
5 - نوع صندلی و لباس خلبان:
الف) صندلی خلبان:
بر طبق استانداردهای ایمنی (Airworthiness Standard) از جمله FAR یا JAR ، صندلی هواپیما باید تحمل شتابهای چند برابر g را داشته باشد. به عنوان مثال بر طبق FAR 25.261 یک صندلی هواپیمای مسافربری باید تحمل:
- 9g به جلو
- 2g به بالا
- 4.5g به پایین
- 1.5g به بغل
را داشته باشد.
ب) لباس خلبان:
از لوازم جنبی خلبان به حساب می آید پس یکی دیگر از پارامتر های تعیین کننده کابین خلبان می باشد..
-در یک هواپیمای سبک، خلبان نیاز به لباس خاصی ندارد.
-ولی در هواپیماهای نظامی خلبان نیاز به لوازم جنبی از قبیل:
- چتر نجات (parchute)
- کلاه مخصوص تنفس (Helmet)
- لباس ضد شتاب ( anti_g clothe)
6 - تجهیزات مورد نیاز خلبان:
این تجهیزات جلوی چشم خلبان و روی میز تجهیزات (Instrument Panel) قرار دارند.
دو ملاک در تعیین محل اتاق خلبان وجود دارد:
1 - اتاق باید طوری باشد که حتی الامکان مرکز ثقل(CG) هواپیما روی خط مرکزی بدنه (F C L یا Fuselage Center Line) قرار داشته باشد.
2 - خلبان باید دید کافی برای هدایت هواپیما مخصوصا در هنگام فرود و برخاستن داشته باشد.
معمولا اتاق خلبان در وسط بدنه (از نظر عرضی) و جلوترین محل ممکن (پس از دماغه) قرار داده می شود. در صورتیکه هواپیما سبک یک نفره و از نوع ملخی کشنده (tractor یا puller) باشد،اتاق خلبان درست پشت موتور قرار داده می شود. ولی در صورتیکه هواپیما سبک یک نفره و از نوع ملخی هل دهنده (pusher) باشد، جلوی اتاق خلبان چیز دیگری وجود ندارد و فقط قسمت دماغه را به صورت آیرودینامیک در می آورند.
نظرات شما عزیزان: